Το Πάσχα

Στα χωριά της Πυλίας, την Μεγάλη Παρασκευή, πίνουν ξίδι και καπνιά για να δείξουν την αγάπη τους στο Χριστό, που τον πότισαν ξύδι.  Είναι αμέτρητες οι παραδόσεις που τηρούνται πιστά κάθε χρόνο, όπως το «μοίρασμα» της Περιφοράς του Επιταφίου ανάμεσα στα χωριά Ρωμανός και Πετροχώρι, ενώ ιδιαίτερη είναι η ατμόσφαιρα στα κοντινά μικρά εκκλησάκια. Υπό τους ήχους της Φιλαρμονικής συναντιούνται οι τέσσερις Επιτάφιοι στα Φιλιατρά, στην Πύλο η Περιφορά συγκεντρώνει πλήθος κόσμου.αρχείο λήψης (1) Διασκεδαστικό ήταν ένα έθιμο στα χωριά της Πυλίας.  Μέσα σε ένα ανοιχτό δοχείο με γιαούρτι έριχναν ένα νόμισμα που οι συναγωνιζόμενοι έπρεπε να το πιάσουν με τα δόντια. Φυσικά πασαλείβονταν με γιαούρτι, προκαλώντας τη γενική ιλαρότητα.

Ενώ στην Κορώνη γίνεται ανάμεσα στο Κάστρο και στους αρχαιολογικούς χώρους. Στην ενετική κωμόπολη, η γιορτή της Παναγίας Ελεήστριας συγκεντρώνει τους πιστούς στον Ιερό Ναό, την Παρασκευή μετά το Πάσχα.

Στην Κορώνη επίσης, υπάρχει το έθιμο της λαμπριάτικης κουτσούνας, τη ζυμώνουν με λάδι, μύγδαλα και γλυκάνισο. Βράζουν και δαφνόφυλλα και προσθέτουν το ζουμί για νοστιμάδα. Τις πλάθουν στρογγυλές σαν κουλούρες ή μακρουλές και τις περιπλέκουν μέσα σε ζυμάρι. Βάζουν στη μέση το κόκκινο αυγό και τη στολίζουν με αγκιναρίτσες, πουλάκια, αμύγδαλα και σουσάμι.
Βασική ασχολία της ημέρας είναι και το βάψιμο των Αυγών. Πάσχα δίχως κόκκινα αυγά δε γίνεται. Για αυτό και η Μεγάλη Πέμπτη λέγεται επίσης και Κόκκινη Πέμπτη ή  ΚοκκινοΠέμπτη.
Το βάψιμο των αυγών γίνεται με ορισμένη εθιμοτυπία. Σε πολλά μέρη, είναι συγκεκριμένος ο αριθμός αυγών που θα βάψουν και οι τρόποι και τα μέσα βαφής που θα χρησιμοποιήσουν.

Για τον ντόπιο πληθυσμό, αλλά και για κάθε επισκέπτη την περίοδο της αποκριάς, η Μεθώνη, είναι συνυφασμένη με το «Γάμο του Κουτρούλη».

Η γνωστή πανελλαδικά φράση «έγινε του Κουτρούλη ο γάμος» που σημαίνει κάτι το αρχείο λήψηςθορυβώδες που επιφέρει αναστάτωση, μπερδέματα και κωμικές καταστάσεις αποτελεί από μόνη της ισχυρό κίνητρο για τον καθένα που θα ήθελε να ζήσει ανάλογες στιγμές και να του δοθεί η ευκαιρία να λάβει μέρος σε γλέντια και στην πομπή των συμπεθεριών πριν από το γάμο.

Το κυρίαρχο έθιμο του τριημέρου της Αποκριάς στη Μεθώνη είναι η αναβίωση του «γάμου».

Ο Κουτρούλης ήταν ιστορικό πρόσωπο που είχε την καταγωγή του από τη Μεθώνη. Ο καβαλλάριος κυρ Ιωάννης Κουτρούλης δημιούργησε παράνομο δεσμό με μια γυναίκα που ήταν ήδη παντρεμένη και που όλες οι προσπάθειες για διαζύγιο συναντούσαν την άρνηση της Εκκλησίας. Η παράνομη συμβίωση κράτησε δεκαεπτά χρόνια και αποτελούσε το ενδιαφέρον των κατοίκων της περιοχής, αφού ήταν το πρώτο θέμα για κουτσομπολιά και πειράγματα.

Όταν ProductImage1000x1000352Product42όμως το 1394 η γυναίκα παρουσίασε πράξη διαζυγίου του γάμου της από τον Επίσκοπο Μεθώνης, της επετράπη ο γάμος της με τον Κουτρούλη. Κατά το γάμο, που ήταν μάλλον πανηγύρι, οι διασκεδάσεις κράτησαν αρκετές ημέρες, αφενός μεν προς πείσμα του πρώτου συζύγου, αφετέρου δε προς ικανοποίηση και τιμή του πολλά παθόντος και πολλά δαπανήσαντος Ιωάννη Κουτρούλη.

 Αυτό το πραγματικό γεγονός του τέλους του 14ου αιώνα συνοδεύτηκε από την ανάγκη των Μεθωναίων, λίγο μετά την Κατοχή να γιορτάσουν τα Κούλουμα στον επιβλητικό χώρο του κάστρου της Μεθώνης. Έτσι το έθιμο αναβιώνει κάθε χρόνο την Καθαροδευτέρα στις 13.00 στην πλατεία της παραλίας με μια παρωδία γάμου που περιέχει πολλές απρόοπτες καταστάσεις και σάτιρα της σύγχρονης πραγματικότητας.

 

 

ΗΘΗ ΚΙ ΕΘΙΜΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟΥ ΠΥΛΟΥ ΝΕΣΤΟΡΟΣ

Post navigation


Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *